Om in te kunnen loggen met de digitale sleutel eHerkenning moet u ingeschreven zijn bij de Nederlandse Kamer van Koophandel. Als buitenlandse ondernemer kunt u inloggen op de volgende manieren.
Inschrijven buitenlandse bedrijven in het Handelsregister
- Alle buitenlandse vennootschappen met een vestiging in Nederland moeten zich inschrijven in het Handelsregister.
- Buitenlandse vennootschappen die geen vestiging in Nederland hebben, kunnen zich in het Handelsregister inschrijven als zij ondernemen in Nederland. Dit geldt ook voor buitenlandse ondernemers, die niet in een vennootschap ondernemen, maar bijvoorbeeld als eenmanszaak.
- Buitenlandse vennootschappen die arbeidskrachten in Nederland ter beschikking stellen, zijn verplicht zich in te schrijven in het Handelsregister, ongeacht of zij wel of geen vestiging in Nederland hebben. Kijk voor meer informatie hierover op kvk.nl
Europees inloggen (eIDAS)
Burgers en bedrijven in de Europese Economische Ruimte (EER) kunnen steeds vaker gebruikmaken van hun eigen nationale inlogmiddel om online zaken te regelen met de Nederlandse overheid. Het nationale inlogmiddel moet dan wel Europees goedgekeurd zijn.
Nederlandse administratiesoftware
Inloggen kan ook met Nederlandse administratiesoftware. In dat geval is een certificaat vereist om veilig met de overheid te kunnen communiceren. Het aanvragen en het krijgen van een certificaat is niet eenvoudig en brengt kosten met zich mee. Het certificaat kan alleen in combinatie met Nederlandse administratiesoftware worden gebruikt.
Nederlandse dienstverlener
Een derde manier is om gebruik te maken van een Nederlandse dienstverlener, zoals Schipper Accountants.
Heeft u vragen over de wijziging in de Nederlandse btw-aangifte voor buitenlandse ondernemers? Neem dan contact op met btw-adviseurs Jos Philips (06 – 57 71 53 82) of Thanh Thanh Nguyen (+31 (0)76 – 30 36 500) of stuur een e-mail naar jphilips@schipperaccountants.nl of tnguyen@schipperaccountants.nl